Tuesday, June 9, 2009

Ape cerite Cikgu Razali sekarang ???



Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera,

Terima kasih kerana singgah ke blog saya, sama ada sengaja atau tidak. He..he..he.. Yang sengaja tu, tiba-tiba tersesat. Oh ya... ada orang tanya, apa cerite Cikgu Razali sekarang?. Sekarang ni saya masih berada di kampong, kat Setiu, Terengganu. Maklumlah cuti sekolah 2 minggu. Cuti-cuti ni, selain daripada periksa mid year exam paper pelajar-pelajar, saya gunakan semaksima mungkin masa yang ada untuk menyiapkan buku keempat saya yang bertajuk "Motivasi Belajar Sikit-sikit, Dapat Banyak". Nantikan kemunculannya di pasaran!


Emm... macam bagus je tajuk buku tu. Ye ke? Terima kasihlah! Jika dah ada di pasaran nanti, janganlah lupa beli ya! InsyaAllah, mutiara-mutiara yang terkandung dalam buku ni dapat membantu anda belajar sikit-sikit, tapi dapat banyak. Bukan untuk pelajar-pelajar je. Mak ayah pelajar dan cikgu pelajar pun boleh baca gak. Ketahui, apa yang dikatakan, belajar sikit-sikit, tapi dapat banyak. Bukankah, sikit-sikit lama-lama jadi bukit?.


Ahad depan, 14 Jun 2009 saya dah nak mula bertugas. Nape hari Ahad pulak? Kan hari cuti tu? Jangan tak tahu pulak, selain mengajor, saya juga warden asrama. Ari tu, budak-budak dah balik asrama. Ramai gak anak-anak kat asrama putera tu, dekat dengan 250 orang. Jadi, 250 ragamlah yang nak kena layan. Tapi tak pelah! Pengalaman tuuu. Manalah tahu, lepas ni boleh wat buku tentang warden pulak. Idea yang bagus tu!


Oklah, saya nak sambung taip buku pulak! Doa-doakan saya ya agar Allah permudahkan segala urusan saya. Ameen! Saya pun doakan anda jugak. Salam.....

2 comments:

fatihah said...

salam....
saya baru je msuk form 6 thun ni..
dorng slalu ckp yg form 6 ni ssah la apa la,smua yg negative ja..
sblum p dftar sy dh setkn dlm kpla yg 2 smua xsusah dan senang klu saya rajin..
tp kwn2 slalu ckp yg ngative kdg2 nak marah jgk..
ustaz ckp klu 44 kli kta sebut ssah benda 2 akn jd btul2 ssah.
mcm mna saya nk buat??sya tersalah tanya tak??

Mohd Razali Kamarudin said...

Salam...
Sy stuju dgn tindakan Fatihah 2! Mcm mn nk buat? Skali mlgkh ke Form slagi blum abis, xkn undur. Ssh sng, aku redah je. Stiap yg ssh ada sngnya, jgn cri yg ssh 2, cri yg sng 2. Lgkh Fatihah xslh. Bnyk pglmn sy dgn stdnt F6 ni.Rmai yg dh bjya.Bkn ssh sgt,dpt 2.000 pun dh bley mar Ijzh.Sy ykin Fatihah akn dpt lbih lg.Mgkn jg 4.000.X-stdnt sy pun ada yg msuk F6 gak.Apa yg pntg kjsma.eh..eh.. apa yg pntg, Bljr Skit-skit, Dpt Bnyk! Mcm mn? Nnti sy cter. Tknk ni ssuai utk yg baru nk mula bljr mcm Fatihah. Nk tahu x?

Kita Memang Dilahirkan Untuk Berjaya!

Apa yang orang perkatakan, dari dulu sampai sekarang ??? Dari dulu sampai sekarang, orang asyik bercakap tentang kejayaan dan kecemerlangan. Apa yang berjaya? Apa yang cemerlang? Apa lagi kalau bukan tentang budak-budak belajar !!! Belajar apa? Alaaah... budak-budak sekolah yang ambil periksa UPSR, PMR, SPM, STPM dan STAM tuuu. Begitu juga dengan budak-budak matrikulasi, universiti dan IPT yang sama waktu dengannya. Semuanya nak berjaya dengan cemerlang. Tak de nye yang nak gagal. Kalau budak sekolah, nak dapat semua A.

Kalau budak IPT pulak, nak dapat CGPA 4.000. Bukankah Allah lahirkan kita sebagai orang yang berjaya? Kita kan umat yang terbaik. Khalifah muka bumi ini.Alhamdulillah, dengan kehendak Allah, saya juga pernah merasai nikmat berjaya dan cemerlang dalam pelajaran khususnya sewaktu belajar di IPT dulu. Dapaaatlah juga Anugerah Kepujian Dekan. Orang putih kata “dean list”. Itulah hadiah yang dapat saya berikan buat ibu bapa dan keluarga saya yang telah bersusah payah dan berkorban untuk menyekolahkan saya. Ibu bapa dan keluarga bukan mengharapkan wang ringgit dan harta benda semata-mata sebagai balasan.

Cukuplah gembirakan mereka dengan menghadiahkan keputusan peperiksaan yang cemerlang. Mungkin tatkala itu, ibu bapa anda akan menitiskan air mata kegembiraan atas kejayaan anda itu.Bak kata budak-budak muda zaman sekarang, “tak guna cakap banyak, buang current je. Straight to the point lagi bagus”. Dok gitu? Kata orang negeri jiran saya. Baiklah, kalau anda yang membaca brosur ni nak berjaya, nak cemerlang, InsyaAllah dengan izin Allah saya boleh bantu anda.

Tapi, dengan syarat anda MAHU atau NAK BERJAYA! Kalau benda ni tak de dalam diri atau minda anda, batalkan saja hasrat anda tuuu. He..he..he.. Bukan marah, tapi nasihat (kata cerita P.Ramlee).Nak tahu kenapa saya kata begitu? Apabila anda kata “SAYA MAHU BERJAYA”, maka segala apa yang anda fikirkan dan tindakan yang dilakukan menjurus kepada KEJAYAAN tersebut. Betul tak? Contohnya, anda mahukan kereta BMW 5 Series, maka fikiran dan tindakan anda akan fokuskan kepada langkah-langkah untuk dapatkan kereta tersebut. Begitu juga dengan pelajaran anda. Anda MAHU 8A dalam PMR, maka anda akan berusaha sehingga 8A menjadi kenyataan. Berbeza pula, apabila anda kata, “1A pun sudah cukup”. Maka usaha anda sambil lewa sahaja.

Oklah saya rasa cukuplah tu... Ikuti sambungannya dalam SYOKNYA BELAJAR! & CEMERLANG BELAJAR BERSAMA ABANG RAZALI. Eh.. Eh.., apa citer pulak tiba-tiba keluar SYOKNYA BELAJAR! & CEMERLANG BELAJAR BERSAMA ABANG RAZALI pulak? Hah... Ni nak habaq mai (dialek utara), kan tadi check (saya) kato nak tolong hang (awak)!? Jadi, check dah kumpulkan semuo teknik, rahsia, resipi dan petua yang telah diamalkan oleh pelajar-pelajar cemerlang (Malaysian Top Student) dalam satu buku. Hang tuk sah nak gaduh-gaduh cari lagi.

Dapatkan buku ni, baca, faham dan amalkannya je. Tak faham, tanya check. Tapi, check raso mudah faham sebab check dah tulis dalam bahasa yang mudah difahami. Mana taknya, dalam Bahasa Malaysia bukannya bahasa orang putih. SYOKNYA BELAJAR! & CEMERLANG BELAJAR BERSAMA ABANG RAZALI ni lah tajuk buku check.Berapa harganya? Jangan bimbang, walaupun harga minyak naik, anda masih mampu dapatkan buku yang setebal 256 muka surat seberat 250 gram dengan hanya RM10 (termasuk kos pos). Mahal? Aik.. top up telefon boleh beli, tak kan buku yang dapat membantu anda berjaya tak leh beli kuuut? Luu... fikirlah sendiri !!! (kata Nabil Raja Lawak).